Tekstgrootte
We willen dat alle kinderen bij het verlaten van onze school kunnen lezen, rekenen en spellen. Dit vormt de kern van hun verdere ontwikkeling en succes. Ons onderwijs is erop gericht om artikel 8, lid 1 van de Wet op het Basisonderwijs optimaal te realiseren: een onderwijsomgeving waarin leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces doorlopen.
Onze focus ligt op het bieden van kwalitatief hoogstaand onderwijs, zodat elk kind een sterke basis heeft voor een succesvolle toekomst. Daarom besteden wij veel aandacht aan observatie, registratie en analyse van de leerresultaten van de leerlingen. Zo volgen wij nauwlettend het ontwikkelingsniveau en halen wij het maximale uit ieder kind.
Leerlingvolgsysteem
Voor de kleuters in groep 1 en 2 gebruiken we observatielijsten. Deze zijn bedoeld om een goed beeld te krijgen van hun ontwikkeling.
De leerlingen worden vanaf groep 3 enkele keren per jaar getoetst op het gebied van technisch lezen, spelling en rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling. Dat gebeurt d.m.v. methodegebonden toetsen en onafhankelijke toetsen van het LIB (Leerling in Beeld).
De resultaten van elke leerling slaan we gedurende de schoolloopbaan op in het leerlingvolgsysteem. De gegevens van de niet-methodegebonden lees- reken- en spellingtoetsen worden digitaal opgeslagen in het programma Esis-B en de leerlingdossiermappen. Dit geeft een objectief beeld van de prestaties van elke leerling en kan aanleiding zijn voor extra begeleiding (aanvulling of aanpassing van de lesstof) wanneer een leerling onder of boven een gemiddelde presteert.
Wij hebben van iedere leerling een dossier. Hierin zitten de uitslagen van de jaarlijkse toetsen, een kopie van de rapporten, eventuele gegevens van de intern begeleider, eventueel andere testuitslagen, begeleidingsrapporten en aantekeningen van de groepsleerkrachten. Het gaat hier om gegevens op cognitief- en sociaal-emotioneel gebied. Het dossier groeit mee met de leerling en blijft de wettelijk gestelde termijn op school bewaard.